مشکلات این روزهای مسجد جامع یزد

امیرترقی نژاد



یکی ار مکان هایی که در عید نوروز مورد استقبال شدید مسافرین نوروزی قرار می گیردمسجد جامع کبیر یزد است.بنابرآمارهای سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان یزداین شاهکارعظیم در نوروز سال 89مقام اول رادر جذب گردشگر نصیب خودساخت.اما این روزها، تعمیر ومرمت گلدسته های مسجد جامع کبیر یزد که ازابتدای سالجاری آغاز شده است درآستانه سال نو هممچنان درلابه لای داربست های فلزی پنهان مانده واین نگرانی را بوجود آورده که شاید گردشگران نوروزی از دیدن گلدسته ها وتزئینات زیبا و منحصر به فردمحروم شوند.

محمدرضا انتظاری عضو هیات امناء این مسجد در مورد دلايل مرمت اين مسجد می گوید: كاشی‌های گلدسته‌های مسجد ريخته بود و در بعضی قسمت‌های گلدسته و حتی سقف آن ترك برداشته بود.

وی در گفتگو با جام جم اظهارامید واری می کند که مرمت این مسجد تاریخی تاقبل از پایان سال به اتمام برسد.

اما مدیرکل میراث فرهنگی وگردشگری استان یزدپایان پذیرفتن مرمت مسجد جامع یزد تا قبل از پایان سال را بعید دانست وگفت:به تازگی منار سمت چپ این مسجد تاریخی به اتمام رسیده است.

بهرام رضایی اظهارمی دارد:مرمت وتعمیر منارسمت راست مسجد جامع یزد شروع شده وتا چند بعد از عید نوروز این باسازی ادامه دارد.

وی می گوید:به نظرم حتی جالب است ، گردشگران در سال نو با شیوه ونحوه مرمت وبازسازی این مسجد که توسط معماران قدیمی در حال بازسازی هستند آشنا شوند.

این مقام مسئول می افزاید:هزینه گزافی جهت اجاره داربست ها پرداخت شده وبرای همین نمی توانیم برای عید نوروز این داربست را جمع نماییم.

وی می گوید:برای ادامه بازسازی نیاز به این داربست ها داریم ومعتقدیم جمع کردن ودوباره نصب کردن آن علاوه بروقت و معطل ماندن بازسازی،هزینه های گزافی را متحمل سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان می کند.

بنابراین گزارش،دو مناره مسجد كه ارتفاع تقریبی آنها از كف تا نوك آن 52 متر است دارای قطری در حدود 8 متر بوده و در دوره صفوی به بنا افزوده می گردد اما در سال 1313 فرو ریخته و دوباره تجدید بنا می گردد كه یكی از مناره ها دارای پلكان دو طرفه است.

محمد حسین محتاج الله صاحبنظر در مسائل میراث فرهنگی استان یزد می گوید:از امتیازات معماری و هنری این مسجد ساختمان و کاشیکاری سر در بلند و با شکوه و دو مناره زیبا تزیینات کاشی کاری و دو کتیبه نفیس آن یکی به خط کوفی آجری و دیگری به خط ثلث سفید بر روی کاشی لاجوردی معرق است.

وی به جام جم اظهارمی دارد: در متن کتیبه های سر در نام شاهرخ تیموری و سلطان جهانشاه و تاریخ سال 861 هجری قمری خوانده می شود.

ساختمان اصلی مسجد جامع نیز متعلق به قرن ششم هجری قمری می دانند، لیکن مسجد جامع کنونی مربوط به زمان آل مظفر و قرن هشتم و نهم هجری قمری است.

مهم ترین اثر تزیینی این مسجد جامع، محراب زیبا و ارزشمند آن است که با نقوش کاشی معرق آرایش شده و قطار مقرنس محراب آن بسیار جالب و دیدنی است .لوحه سنگ مرمری که در دهلیزمسجد نصب شده مورخ به سال 777 هجری قمری می باشدوسیزده قطه لوح سنگی و کاشی در داخل هشت مسجد نصب شده است که هر کدام مورخ به سال معین و شامل وقف نامه و امور دیوانی و مالیاتی را نشان می دهد.

نکته قابل توجه در ساختمان مسجد مسئله ایجاد روشنایی غیر مستقیم به وسیله انعکاس نور از گچ سفید گنبد و دیوارها است که معمار و سازندگان بنا در قرن هشتم هجری به این مطلب پی برده اند. مسجدجامع کبیر یزد یکی از آثار گرانبهای ایران ودر حقیقت گنجینه ای از معماری است که در عین عظمت بسیار زیبا ساخته شده و هر قسمت از آن معرف ذوق و هنر سازندگان آن می باشد.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا